Mangappa, Winda (2022) Implementasi Teknologi Media Pembelajaran YouTube dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV-B pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SDN 146 Marinding. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
Text
winda_similarity.doc Download (10kB) |
|
Text
winda_hd.doc Download (284kB) |
|
Text
winda_kp.doc Download (80kB) |
|
Text
winda_bab_1.doc Download (283kB) |
|
Text
winda_bab_2.doc Download (201kB) |
|
Text
winda_bab_3.doc Restricted to Repository staff only Download (128kB) | Request a copy |
|
Text
winda_bab_4.doc Restricted to Repository staff only Download (310kB) | Request a copy |
|
Text
winda_bab_5.doc Download (25kB) |
|
Text
winda_dp.doc Download (30kB) |
|
Text
winda_lp.doc Download (749kB) |
|
Text
winda_cv.doc Download (20kB) |
Abstract
Winda Mangappa, 1020185813. "Implementasi Teknologi Media Pembelajaran YouTube Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV-B Pada Mata Pelajaran pendidikan Agama Kristen Di SDN 146 Marinding". Di bawah bimbingan Dr. Ismail Banne Ringgi' (Pembimbing I) dan Anugerah Agustus Rando, M.Th. (Pembimbing II). Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masalah rendahnya hasil belajar kognitif siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Kristen di SDN 146 Marinding. Salah satu cara untuk meningkatkan hasil belajar siswa adalah tentang penggunaan media dalam pembelajaran, salah satunya yaitu media YouTube. Tujuan penelitian ini yaitu untuk menganalisis bagaimana implementasi teknologi media pembelajaran YouTube dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa. Dalam penelitian ini menggunakan teori media pembelajaran berbasis teknologi. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi YouTube sebagai media pembelajaran digunakan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Hal itu dibuktikan melalui hasil analisis data, di mana nilai rata-rata pra siklus dari 18 siswa hanya mencapai 47,22 dengan persentase ketuntasan hanya mencapai 16,67%. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I, maka terjadi peningkatan nilai rata-rata = 67,77 dengan persentase ketuntasan mencapai 50%. Sedangkan pada tindakan siklus 2 meningkat pula nilai rata-rata mencapai 82,22 dengan persentase ketuntasan mencapai 83,33%. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan video YouTube sebagai media pembelajaran berhasil meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV-B di SDN 146 Marinding. Kata Kunci : Implementasi, Media Pembelajaran, YouTube, Kognitif Winda Mangappa, 1020185813. "Implementation of YouTube Leaming Media Technology in Improving Cognitive Leaming Outcomes of Class TV-B Students in Christian Religious Education Subjects at SDN 146 Marinding". Under the guidance of Dr. Ismail Banne Ringgi' (Advisor I) and Anugerah August Rando, M.Th. (Advisor II). This research is motivated by the problem ofthe low cognitive learning outcomes of students in Christian Religious Education subjects at SDN 146 Marinding. One way to improve student learning outcomes is about the use of media in leaming, one ofwhich is YouTube media. The purpose of this study is to analyze how the implementation of YouTube leaming media technology in improving students' cognitive leaming outcomes. This research uses technology-based leaming media theory. The type of research used is Classroom Action Research (CAR). The results showed that the implementation of YouTube as a leaming medium was used to improve student leaming outcomes. This is evidenced by the results of data analysis, where the average pre-cycle score of 18 students only reached 47.22 with the percentage of completeness only reaching 16.67%. After the action in the first cycle, there was an increase in the average value = 67.77 with the percentage of completeness reaching 50%. Meanwhile, in the second cycle of action, the average value also increased to 82.22 with the percentage of completeness reaching 83.33%. Thus, it can be concluded that the use of YouTube videos as a leaming medium has succeeded in improving the leaming outcomes of class IV-B students at SDN 146 Marinding. Keywords: Implementation, Learning Media, YouTube, Cognitive
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 16 Jun 2024 20:22 |
Last Modified: | 29 Jul 2024 09:18 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/1493 |
Actions (login required)
View Item |