Marri, Hesthy Widjiawasi (2024) Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Learning Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran PAK di SMPN 1 Sanggalangi’. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
![]() |
Text
hesthy_skpp.pdf Download (41kB) |
![]() |
Text
hesthy_hd.pdf Download (291kB) |
![]() |
Text
hesthy_kp.pdf Download (387kB) |
![]() |
Text
hesthy_bab_1.pdf Download (332kB) |
![]() |
Text
hesthy_bab_2.pdf Download (549kB) |
![]() |
Text
hesthy_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (503kB) | Request a copy |
![]() |
Text
hesthy_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (866kB) | Request a copy |
![]() |
Text
hesthy_bab_5.pdf Download (254kB) |
![]() |
Text
hesthy_dp.pdf Download (217kB) |
![]() |
Text
hesthy_lp.pdf Download (239kB) |
![]() |
Text
hesthy_cv.pdf Download (113kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa melalu model pembelajaran kooperatif learning tipe jigsaw dalam pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di kelas VIIIc SMPN 1 Sanggalangi. Berdasarkan hasil obsevasi awal masalah yang terjadi di kelas VIIIc SMPN 1 Sanggalangi’ adalah kurangnya pemahaman siswa dalam pembelajaran PAK berdasarkan indikator pemahaman siswa menjelaskan, memberikan contoh, memberikan Kesimpulan, mengemukakan pendadapat, dan mendiskusikan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK) dengan dua siklus yang terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, tindakan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data pada penelitian ini dengan observasi dan dokumentasi. Hasil tindakan kelas dilaksanakan pada pra siklus 36% pada siklus I pertemuan 1 48%. pada pertemuan dua 65%, dan pada siklus II mengalami peningkatan yaitu 83%. maka dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran tipe jigsaw pada pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di kelas VIIIc SMPN 1 Sanggalangi’ efektif dalam meningkatan pemahaman siswa. Kata kunci: pemahaman siswa, tipe jigsaw ABSTRACT Thid studi to improve students understanding through the jigsaw type cooperative learning model in Christian Religious Education learning, in class VIIIC of SMPN 1 Sanggalangi’ was the lack of students understanding in Christian Religious Education learning based on indicators of students understanding explaining, giving examples, giving conlusions, expressing opinions, and discussing. This study the classroom action research (PTK) method with two cyles consisting of four stages, namely planning, actions, implementation, observation, and reflection. Data collection in this study with observation and documentation. The result of class actions carried our in the pre cycle were 36% in cycle I meeting 1 48%, at the second meeting it was 65% and in cycle II there was an increase of 83%. so it can be concluded that using the jigsaw type cooperative learning model in Christian Religious Education learning in class VIIIc of SMPN 1 Sanggalangi’ is effective in increasing students uderstanding. Kye words: student uderstanding, jigsaw type.
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 09 Jan 2025 13:55 |
Last Modified: | 09 Jan 2025 13:55 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/3956 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |