Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas VII di SMP Negeri Satap 2 Sangalla’

Sura, Eliani Salma (2024) Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas VII di SMP Negeri Satap 2 Sangalla’. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
eliani_skpp.pdf

Download (91kB)
[img] Text
eliani_hd.pdf

Download (463kB)
[img] Text
eliani_bab_1.pdf

Download (380kB)
[img] Text
eliani_bab_2.pdf

Download (618kB)
[img] Text
eliani_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (703kB) | Request a copy
[img] Text
eliani_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (585kB) | Request a copy
[img] Text
eliani_bab_5.pdf

Download (305kB)
[img] Text
eliani_dp.pdf

Download (250kB)

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini berangkat dari temuan kurangnya kepercayaan diri siswa kelas VII di SMPN Satap 2 Sangalla’ dalam pembelajaran PAK dengan subjek penelitian adalah 20 siswa. Kurangnya kepercayaan diri siswa dalam belajar ditandai dengan dengan kurangnya keberanian, kemandirian dan tanggung jawab, kemampuan bersosialisasi serta optimis siswa dalam mengikuti kegiatan pembelajaran. Kepercayaan diri merupakan salah satu kunci dari keberhasilan, oleh karena itu percaya diri perlu untuk dilatih dan ditingkatkan, untuk itu peneliti menawarkan model pembelajaran role playing sebagai solusi perbaikan dengan tujuan untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam pembelajaran PAK. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas, dengan model PTK Kemmis and MCtaggart, dan dilaksanakan dalam 2 siklus. Pengumpulan data informasi mengenai peningkatan kepercayaan diri siswa menggunakan lembar observasi yang dicentang. Kondisi awal kepercayaan diri siswa sebelum menerapkan model pembelajaran role playing adalah sebesar 45%. Setelah menerapkan model pembelajaran role playing, maka kepercayaan diri siswa mengalami peningkatan. Dalam pelaksanaan siklus 1 diperoleh peningkatan sebesar 60%, dan pada siklus 2 meningkat sebesar 80%. Kata Kunci : Kepercayaan Diri, Role Playing. ABSTRACK This research departs from the findings of the problem of lack of self-confidence of class VII Students at SMPN Satap 2 Sangalla’ in PAK learning with the research subjects being 20 students. Students lack of self-confidence in learning is Characterized by a lack of courage, independence and responsibility, social skills and students optimism in participating in learning activities. Sel-confidence is the key to success, therefore self-confidence must be trained and improved, for this reason researchers offer the role playing learning model as an improvement solution with the aim of increasing student’s sel confidence in learning PAK. This research used the classroom action research method and was carried out in 2 cycles. Collecting information data regarding increasing student self-confidence using ticked observation sheets. The initial condition of student self-confidence before implementing the role playing learning model is 45%. After implementing the role playing learning model, students’ self-confidence increased. In the implementation of cycle 1, an increase of 60% was obtained, and in cycle 1 it increased by 80%. Keywords: Self-confidence, Role Playing.

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Depositing User: am andarias manting
Date Deposited: 25 Jul 2024 14:58
Last Modified: 25 Jul 2024 15:02
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/1841

Actions (login required)

View Item View Item