Haner, Haner (2024) Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen kelas VII SMP Negeri 6 Gandangbatu Sillanan. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
Text
haner_skpp.pdf Download (73kB) |
|
Text
haner_hd.pdf Download (306kB) |
|
Text
haner_bab_1.pdf Download (548kB) |
|
Text
haner_bab_2.pdf Download (921kB) |
|
Text
haner_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (863kB) | Request a copy |
|
Text
haner_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (706kB) | Request a copy |
|
Text
haner_bab_5.pdf Download (457kB) |
|
Text
haner_dp.pdf Download (381kB) |
|
Text
haner_lp.pdf Download (292kB) |
|
Text
haner_cv.pdf Download (339kB) |
Abstract
Kondisi awal yang ditemukan di lapangan adalah siswa terlihat pasif dalam pembelajaran, kurang bersemangat mengukuti pembelajaran, dan tidak serius mengerjakan tugas yang diberikan. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe make a match pada mata pelajaran PAK kelas VH SMPN 6 Gandangbatu Sillanan. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas, dengan desain penelitian menggunakan model menurut Kurt Lewin. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII dengan jumlah siswa 13 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil yang ditemukan adalah motivasi belajar siswa pada mata pelajaran PAK dengan model pembelajaran kooperatif tipe make a match menunjukkan adanya peningkatan. Pada siklus I, siswa yang masuk kategori termotivasi dan sangat termotivasi berjumlah 7 siswa dengan persentase 58% dan pada siklus II mengalami peningkatan yakni 10 siswa dengan persentase 83%. Kata Kunci :Motivasi, Siswa, Make A Match, Belajar. ABSTRACT The initial condition found in the field was that students appeared passive in learning, less enthusiastic about participating in learning, and not serious about carrying out the assignments given. Therefore, The aim of this research is to increase students' learning niotivation by using the make a match type cooperative learning model in class VII PAK subjects at SMPN 6 Gandangbatu Sillanan. This type of research is classroom action research, with a research design using a model according to Kurt Lewing. The subjects ofthis research are class VII students with a total ofl3 students. Data collection techniques use observation and docunientation sheets. Data analysis techniques are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results found were that student learning motivation in PAK subjects using the make a match type cooperative learning model showed an increase. In cycle I, there were 7 students in the motivated and highly motivated categories with a percentage of 58% and in cycle II there was an increase, namely 10 students with a percentage of 83%. Keywords: Motivation, Students, Make A Match, Learn.
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 25 Jul 2024 10:03 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 10:58 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/1836 |
Actions (login required)
View Item |