Mandodo, Apriani (2022) Implementasi Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAK Kelas VII C Sesi II SMP Kristen Sangalla'. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
Text
apriani_skpp.pdf Download (389kB) |
|
Text
apriani_hd.doc Download (273kB) |
|
Text
apriani_kp.doc Download (129kB) |
|
Text
apriani_bab_1.doc Download (104kB) |
|
Text
apriani_bab_2.doc Download (1MB) |
|
Text
apriani_bab_3.doc Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
apriani_bab_4.doc Restricted to Repository staff only Download (482kB) | Request a copy |
|
Text
apriani_bab_5.doc Download (54kB) |
|
Text
apriani_dp.doc Download (63kB) |
|
Text
apriani_lp.doc Download (902kB) |
|
Text
apriani_cv.doc Download (26kB) |
Abstract
ABSTRACK Apriani Mandodo, 2018. Penerapan Metode Sosiodrama Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAK Kelas VII C Sesi II SMP Kristen Sangalla Program Studi Skripsi Pendidikan Agama Kristen, Keguruan FKIP, Institut Kristen Negeri Toraja. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dan jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) deskriptif yang melalui proses penilaian siklus yang terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Masalah tindakan kelas ini adalah "Bagaimana penerapan metode sosiodrama dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas VII C Sesi II SMP Kristen Sangalla'? Penelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas VII C Sesi II SMP Kristen Sangalla'. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VII C Sesi II yang terdiri dari 13 siswa, dimana 5 siswa laki- laki dan 8 siswa perempuan. Pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan observasi, wawancara. Hasil analisis data aktivitas belajar siswa dengan menggunakan metode sosiodrama pada mata pelajaran pendidikan agama Kristen di kelas VII C sesi II mengalami peningkatan. Hal ini terlihat pada siklus I dan siklus II masih banyak siswa yang memperoleh kriteria sangat sedikit dan kurang, kemudian pada siklus III dikatakan berhasil karena tidak ada lagi siswa yang memperoleh kriteria kurang dan sangat kurang. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode sosiodrama dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas VII C Sesi II SMP Kristen Sangalla’ ABSTRACT Apriani Mandodo, 2018. Implementation of the Sociodrama Method to Improve Student Learning Activity in PAK Subjects Class VII C Session II Sangalla Christian Middle School Thesis Christian Religious Education Study Program, Faculty of Christian Education Teacher Training, Toraja State Christian Institute. The approach used in this research is a qualitative approach and this type of research is a descriptive Classroom Action Research (CAR) which goes through a cycle assessment process consisting of four stages: action planning, action implementation, observation and reflection. The problem of this class action is "How can the implementation of the sociodrama method increase student learning activity in the subject of Christian Religious Education Class VIIC Session II Sangalla Christian Middle School'? This Classroom Action Research aims to increase the learning activity of class VIIC Session II students of Sangalla Christian Middle School'. The subjects ofthis study were students of class VII C Session II which consisted of 13 students, where 5 male students and 8female students. Collecting data in this study is by using observation, interviews. The results of data analysis on student learning activities using the sociodrama method in Christian religious education subjects in class VII C session II have increased. This can be seen in cycle I and cycle II, there are still many students who get very few and less criteria, then in cycle III it is said to be successful because there are no more students who get less and very less criteria. So, it can be concluded that using the sociodrama method can increase student learning activity in PAK class VIIC Session II Sangalla Christian Middle School'
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 24 Jul 2024 20:15 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 07:30 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/1808 |
Actions (login required)
View Item |