Tambing, Arianti (2019) Pengaruh Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Bingkai Kurikulum 2013 terhadap Perkembangan Psikomotorik Siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
![]() |
Text
arianti_skpp.pdf Download (49kB) |
![]() |
Text
arianti_hd.pdf Download (297kB) |
![]() |
Text
arianti_kp.pdf Download (99kB) |
![]() |
Text
arianti_bab_1.pdf Download (116kB) |
![]() |
Text
arianti_bab_2.pdf Download (634kB) |
![]() |
Text
arianti_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (636kB) | Request a copy |
![]() |
Text
arianti_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (611kB) | Request a copy |
![]() |
Text
arianti_bab_5.pdf Download (122kB) |
![]() |
Text
arianti_dp.pdf Download (52kB) |
![]() |
Text
arianti_lp.pdf Download (4MB) |
![]() |
Text
arianti_cv.pdf Download (37kB) |
![]() |
Text
arianti_si.pdf Download (56kB) |
Abstract
Judul skripsi Pengaruh Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Bingkai Kurikulum 2013 terhadap Perkembangan Psikomotorik Siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara ini diangkat dengan melihat realita yang terjadi di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara di mana beberapa siswa terlihat pasif dalam pemelajaran atau dengan kata lain sebagian siswa terkadang acuh tak acuh dengan pemelajaran yang berlangsung khususnya pada pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK). Menurut pengamatan peneliti juga ada beberapa siswa yang kemudian tidak melakukan tahapan aspek psikomotorik di dalam materi yang diajarkan di sekolah. Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013 adalah sebuah pemelajaran yang mengarahkan para peserta didik untuk semakin mengalami pendewasaan kepada Kristus yang dalam kegiatan pemelajarannya dirancang sesuai dengan hal-hal yang ada di dalam kurikulum 2013 yakni bagaimana peserta didik aktif mengikuti kegiatan pemelajaran yang sedang berlangsung di sekolah sehingga dari kegiatan itu anak mengalami perkembangan psikomotorik yang dihasilkan dari gerakan-gerakan saat mengikuti kegiatan pemelajaran yang berlangsung dan hal itu merupakan hal yang diharapkan dalam penerapan pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013. Kerinduan untuk berpartisipasi dalam menyelesaikan masalah perkembangan psikomotorik siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara menjadi alasan penulis memilih judul ini dengan dua hipotesis yakni: pertama, Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013 memberikan pengaruh yang signifikan terhadap perkembangan psikomotorik siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara. Kedua, evaluasi Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam kurikulum 2013 merupakan indikator yang paling dominan mempengaruhi perkembangan psikomotorik siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara. Pengujian hipotesis dilakukan dengan menggunakan dalam Statistical Product and Service Solution (SPSS) versi 20. Adapun hasil analisis uji hipotesis satu menunjukkan bahwa karena thitung^tabei (2,501 >2,015), hal ini menunjukkan bahwa hipotesis peneliti diterima yakni pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013 memberikan pengaruh yang signifikan terhadap perkembangan psikomotorik siswa Kristen. Uji hipotesis kedua menunjukkan bahwa hubungan materi ajar (Xj) pada pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013 dengan Y sebesar 30,3%. Hubungan pendekatan yang digunakan (X2) dengan Y sebesar 27,2%. Hubungan evaluasi (Xs) dengan Y sebesar 37,6%. Jadi hipotesis peneliti bahwa evaluasi (Xa) pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam bingkai kurikulum 2013 merupakan indikator yang paling dominan mempengaruhi perkembangan psikomotorik siswa Kristen di SMPN 2 Sopai, Toraja Utara diterima karena dari hasil uji data Xa memberikan pengaruh sebesar 40,1%. Kata kunci: Pemelajaran Pendidikan Agama Kristen (PAK), Kurikulum 2013, Perkembangan Psikomotorik. ABSTRACT Thesis title Effect of Christian Education Leaming in 2013 Curriculum Frame on Psychomotor Development Christian students at Sopai 2 Public Middle School, North Toraja were appointed by looking at the reality that occurred in Sopai 2 Public High School, North Toraja where some students seemed passive in leaming or with in other words, some students are sometimes indifferent to the leaming that takes place especially in the study ofChristian Religious Education. According to the observations of the researchers there were also several students who later did not carry out the stages of psychomotor aspects in the material taught at school. The Christian Religious Education in the 2013 curriculum frame is a leaming process that directs students to experience maturity to Christ who in their leaming activities are designed according to the things in the 2013 curriculum, namely how students actively participate in leaming activities that ongoing in school so that from this activity the child experiences psychomotor development resulting from movements while participating in the ongoing leaming activities and this is expected in the application of Christian Religious Education in the 2013 curriculum frame. The desire to participate in resolving psychomotor development problems of Christian students at Sopai 2 Junior High School, North Toraja is the reason the author chose this title with two hypotheses, namely: first, Christian Education Leaming in the 2013 curriculum frame has a significant influence on psychomotor development of Christian students at Sopai 2 Public High School, North Toraja. Second, the evaluation ofChristian Religious Education in the 2013 curriculum is the most dominant indicator affecting the psychomotor development of Christian students at Sopai 2 Public Middle School, North Toraja. Hypothesis testing is done by using Statistical Product and Service Solution (SPSS) version 20. The results of the analysis of the hypothesis test one show that because of t count> t table (2.501>2.015), this indicates that the researcher's hypothesis is accepted as the Christian Religious Education in the 2013 curriculum frame has a significant influence on the psychomotor development of Christian students. The second hypothesis test shows that the relationship of teaching material (XI) in Christian Religious Education leaming in the 2013 curriculum frame with Y is 30.3%. The approach relationship used (X2) with Y is 27.2%. Evaluation relationship (X3) with Y is 37.6%. So the researcher's hypothesis that evaluation (X3) of Christian Religious Education leaming in the 2013 curriculum frame is the most dominant indicator affecting the psychomotor development of Christian students at Sopai 2 Junior High School, North Toraja is accepted because the results ofX3 data test have an effect of40.1%. Keywords: Christian Religious Education, the 2013 Curriculum, Psychomotor Development.
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 23 Jan 2025 10:23 |
Last Modified: | 23 Jan 2025 10:23 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/4134 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |