Analisis Peran Guru PAK sebagai Motivator dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X TKJ 1 SMK Kristen Makale

Masusu', Astitin (2024) Analisis Peran Guru PAK sebagai Motivator dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X TKJ 1 SMK Kristen Makale. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
astitin_skpp.pdf

Download (71kB)
[img] Text
astitin_hd.pdf

Download (298kB)
[img] Text
astitin_bab_1.pdf

Download (658kB)
[img] Text
astitin_bab_2.pdf

Download (771kB)
[img] Text
astitin_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (561kB) | Request a copy
[img] Text
astitin_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (483kB) | Request a copy
[img] Text
astitin_bab_5.pdf

Download (418kB)
[img] Text
astitin_dp.pdf

Download (379kB)
[img] Text
astitin_lp.pdf

Download (351kB)
[img] Text
astitin_lp2.pdf

Download (158kB)
[img] Text
astitin_cv.pdf

Download (120kB)

Abstract

ABSTRAK Astitin, NIRM 1020196871 dengan judul “Analisis Peran Guru PAK Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X TKJ 1 SMK Kristen Makale“ di bawah bimbingan Alfrida Lembang, M.Pd.K. dan Algu Sambi Pabangke, M.Pd. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kepercayaan diri siswa kelas X TKJ 1 di SMK Kristen Makale yang ditandai dengan siswa yang tidak berani menyampaikan pendapat, dan mengajukan pertanyaan, bersikap canggung dan tidak percaya pada kemampuan yang dimilikinya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran guru PAK sebagai motivator dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa kelas X TKJ 1 di SMK Kristen Makale. Peran guru PAK sebagai motivator dapat meningkatkan kepercayaan diri siswa melalui penguatan verbal, penguatan isyarat, penguatan kedekatan, penguatan kontak, dan penguatan penghargaan. Jenis penelitian yang digunakan yaitu studi lapangan field research yang dilakukan secara sistematis dengan mengumpulkan data langsung di lapangan. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu studi pustaka, studi lapangan, observasi dan wawancara. Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa peran guru PAK sebagai motivator untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa telah dilaksanakan dengan memberikan penguatan verbal, seperti memberi ungkapan atau pujian yang positif kepada siswa; melakukan penguatan isyarat yang beragam, seperti tepuk tangan sebagai apresiasi kepada siswa; melakukan penguatan kedekatan seperti menepuk pundak siswa untuk memotivasi siswa agar tetap percaya diri; memberikan penguatan kontak dengan menepuk pundak siswa dan membentuk kelompok belajar; dan guru PAK juga memberikan penguatan penghargaan melalui pemberian hadiah bagi siswa yang berani tampil di depan kelas untuk menjawab pertanyaan guru PAK agar memotivasi siswa yang lain. Kata Kunci: Peran guru PAK, motivator, kepercayaan diri. ABSTRACT Astitin, NIRM 1020196871 with the title "Analysis of the Role of PAK Teachers as Motivators in Increasing the Confidence of Class X TKJ 1 Students of SMK Kristen Makale" under the guidance of Alfrida Lembang, M.Pd.K. and Algu Sambi Pabangke, M.Pd. This research was motivated by the low confidence of students in class X TKJ 1 at SMK Christian Makale which was characterized by students who did not dare to express their opinions, and asked questions, behaved awkwardly and did not believe in their abilities. This study aims to analyze the role of PAK teachers as motivators in increasing the confidence of students in class X TKJ 1 at SMK Kristen Makale. PAK teachers as motivators can increase student confidence through verbal reinforcement, signal reinforcement, proximity strengthening, contact strengthening, and appreciation. The type of research used is field research which is carried out systematically by collecting data directly in the field. This study uses a qualitative descriptive approach. The data collection techniques used are literature studies, field studies, observations and interviews. The results of the study show that the role of PAK teachers as motivators has sbeen carried out by providing verbal reinforcement, such as giving positive expressions or compliments to students; strengthening various gestures, such as applause as appreciation to students; strengthening closeness such as patting students on the shoulder to motivate students to remain confident; strengthening contact by patting students on the shoulder and forming study groups; and teachers PAK also strengthens awards by giving prizes to students who dare to appear in front of the class to answer PAK teachers' questions to motivate other students. Keywords: The role of PAK teachers, motivators, confidence.

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Depositing User: am andarias manting
Date Deposited: 07 Sep 2024 19:21
Last Modified: 07 Sep 2024 19:21
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/2380

Actions (login required)

View Item View Item