Makna Perjamuan Kudus Anak: Peningkatan Pemahaman Teologis Anak dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Ellis Ormrod di Gereja Toraja Jemaat Tandung

Bala, Nopi Asri (2024) Makna Perjamuan Kudus Anak: Peningkatan Pemahaman Teologis Anak dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Ellis Ormrod di Gereja Toraja Jemaat Tandung. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
nopi_skpp.pdf

Download (70kB)
[img] Text
nopi_hd.pdf

Download (320kB)
[img] Text
nopi_kp.pdf

Download (573kB)
[img] Text
nopi_bab_1.pdf

Download (425kB)
[img] Text
nopi_bab_2.pdf

Download (592kB)
[img] Text
nopi_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (622kB) | Request a copy
[img] Text
nopi_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
nopi_bab_5.pdf

Download (286kB)
[img] Text
nopi_dp.pdf

Download (235kB)
[img] Text
nopi_lp.pdf

Download (1MB)
[img] Text
nopi_lp2.pdf

Download (1MB)
[img] Text
nopi_lp3.pdf

Download (347kB)
[img] Text
nopi_cv.pdf

Download (217kB)

Abstract

Abstrak Nopi Arsi Bala (2020207962) menyusun skripsi ini dengan judul: MAKNA PERJAMUAN KUDUS ANAK: Peningkatan Pemahaman Teologis Anak dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Ellis Ormrod di Gereja Toraja Jemaat Tandung (dibimbing oleh Dr. Ismail Banne Ringgi’ dan Semuel Tokam M.Th.) Penelitian ini diangkat karena di lingkungan Gereja Toraja Jemaat Tandung anak-anak belum sepenuhnya mengerti dan paham apa makna dari Perjamuan Kudus karena praktik tersebut adalah sesuatu yang baru bagi anak-anak dan belum pernah dilaksanakan di Jemaat Tandung. Dengan menerapkan strategi pengajaran Ellis Ormrod, tujuan dari penelitian ini untuk menguraikan peningkatan pemahaman teologis anak dengan menggunakan strategi pembelajaran Ellis Ormrod di Gereja Toraja Jemaat Tandung Klasis Kesu’ La’bo’, bahwa Perjamuan Kudus sebagai sarana bagi anak untuk mengenal besarnya pengorbanan Yesus Kristus untuk membebaskan manusia dari dosa. Adapun metode yang digunakan adalah Penelitian Tindkan Kelas (PTK) dengan dua siklus. Pengambilan dan pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi dengan menggunakan lembar observasi proses pembelajaran guru dan anak. Serta mengetahui keberhasilan proses belajar dengan menggunakan sejumlah pertanyaan tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setelah penerapan strategi pengajaran Ellis Ormrod pada siklus I berada pada 80% dan siklus II 93,33%. Dengan demikian, maka disimpulkan dalam penelitian ini bahwa dengan penerapan strategi pengajaran Ellis Ormrod dapat meningkatkan pemahaman Anak Sekolah Minggu Gereja Toraja Jemaat Tandung Kalsis Kesu’ La’bo’ kelas besar dan remaja mengenai makna Perjamuan Kudus Anak dalam pembelajaran. Kata Kunci: Ekaristi, Teologis, Starategi, Ellis Abstract Nopi Arsi Bala (2020207962) wrote this thesis with the title: THE MEANING OF CHILDREN'S HOLY COMMUNION: Improving Children's Theological Understanding Using the Ellis Ormrod Learning Strategy in the Toraja Church Jemaat Tandung (supervised by Dr. Ismail Banne Ringgi' and Semuel Tokam M.Th.). This research was raised because in the Toraja Church Tandung congregation, children do not fully understand and understand what the meaning of Holy Communion is because the practice is something new for children and has never been implemented in the Tandung congregation. By applying Ellis Ormrod's teaching strategy, the purpose of this study is to describe the increase in children's theological understanding by using Ellis Ormrod's learning strategy at the Toraja Church Tandung Congregation Kesu' La'bo' Klasis, that Holy Communion is a means for children to recognize the magnitude of the sacrifice of Jesus Christ to free humans from sin. The method used is Classroom Research (PTK) with two cycles. Data collection and collection is done by observation techniques using teacher and child learning process observation sheets. As well as knowing the success of the learning process by using a number of test questions. The results showed that after the application of Ellis Ormrod's teaching strategy in cycle I was at 80% and cycle II was 93.33%. Thus, it is concluded in this study that the application of Ellis Ormrod's teaching strategy can improve the understanding of Sunday School Children of Toraja Church Jemaat Tandung Kalsis Kesu' La'bo' large and youth classes regarding the meaning of Children's Holy Communion in learning. Keywords: Children's Holy Communion, Theological Understanding, Learning Strategy, Ellis Ormrod

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
Depositing User: am andarias manting
Date Deposited: 01 Sep 2024 13:57
Last Modified: 01 Sep 2024 13:57
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/2240

Actions (login required)

View Item View Item