Patelangan, Laura (2024) Analisis Kecerdasan Budaya di Kalangan Mahasiswa PAK Angkatan 2023 Kelas D IAKN Toraja. Masters thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
![]() |
Text
laura_skpp.pdf Download (62kB) |
![]() |
Text
laura_hd.pdf Download (272kB) |
![]() |
Text
laura_kp.pdf Download (246kB) |
![]() |
Text
laura_bab_1.pdf Download (413kB) |
![]() |
Text
laura_bab_2.pdf Download (614kB) |
![]() |
Text
laura_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (331kB) | Request a copy |
![]() |
Text
laura_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (411kB) | Request a copy |
![]() |
Text
laura_bab_5.pdf Download (189kB) |
![]() |
Text
laura_dp.pdf Download (254kB) |
![]() |
Text
laura_cv.pdf Download (167kB) |
Abstract
Analisis kecerdasan budaya di kalangan mahasiswa PAK angkatan 2023 kelas D IAKN merupakan judul tesis yang di pilih oleh penulis. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kecerdasan budaya di kalangan mahasiswa Papua dan mahasiswa jurusan Pendidikan Agama Kristen (PAK) angkatan 2023 di IAKN Toraja. Kecerdasan budaya menjadi elemen penting dalam memahami dan beradaptasi perbedaan budaya dalam lingkungan akademik yang beragam. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa Papua dan mahasiswa PAK memiliki tingkat kecerdasan budaya yang beragam, dipengaruhi oleh pengalaman lintas budaya, pemahaman terhadap nilai-nilai budaya lokal, dan kemampuan untuk berkomunikasi secara efektif dalam konteks budaya yang berbeda. Faktor pendidikan dan interaksi sosial di lingkungan berperan signifikan dalam meningkatkan kesadaran adaptabilitas budaya mereka. Studi ini menyimpulkan bahwa integrasi kecerdasan budaya dalam kurikulum kegiatan akademik dapat membantu mahasiswa untuk siap menghadapi tantangan dalam masyarakat multikultural, sekaligus memperkuat harmoni budaya di lingkungan pendidikan. ABSTRACT Analysis of cultural intelligence among PAK students class D IAKN 2023 is the thesis title chosen by the author. This study aims to analyze cultural intelligence among Papuan students and students majoring in Christian Religious Education (PAK) class 2023 at IAKN Toraja. Cultural intelligence is an important element in understanding and adapting to cultural differences in a diverse academic environment. This study uses a qualitative descriptive approach with data collection through interviews, observations, and questionnaires. The results of the study indicate that Papuan students and PAK students have varying levels of cultural intelligence, influenced by cross-cultural experiences, understanding of local cultural values, and the ability to communicate effectively in different cultural contexts. Educational factors and social interactions in the environment play a significant role in increasing their awareness of cultural adaptability. This study concludes that the integration of cultural intelligence in the curriculum of academic activities can help students to be ready to face challenges in a multicultural society, while strengthening cultural harmony in the educational environment.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 16 Jan 2025 14:36 |
Last Modified: | 16 Jan 2025 14:36 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/4051 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |