Pala’langan, Lilis Vira (2024) Pemanfaatan Gadget dalam Pembelajaran PAK untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa SMKN 1 Tana Toraja. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.
![]() |
Text
lilis_kp.pdf Download (397kB) |
![]() |
Text
lilis_bab_1.pdf Download (326kB) |
![]() |
Text
lilis_bab_2.pdf Download (562kB) |
![]() |
Text
lilis_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
lilis_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (864kB) | Request a copy |
![]() |
Text
lilis_bab_5.pdf Download (212kB) |
![]() |
Text
lilis_dp.pdf Download (256kB) |
![]() |
Text
lilis_lp.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
lilis_lp2.pdf Download (295kB) |
![]() |
Text
lilis_cv.pdf Download (124kB) |
Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh bagaimana pemanfaatan gadget dalam pembelajaran dapat meningkatkan keaktifan siswa dan penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pemanfaatan gadget pada pembelajaran Pendidikan Agama Kristen dalam meningkatkan keaktifan siswa di SMKN 1 Tana Toraja. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan dua siklus yang meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Hasil menunjukkan adanya peningkatan pada keaktifan siswa dari siklus I ke siklus II. Pada siklus I , keaktifan siswa mencapai rata-rata 62% termasuk dalam kategori sedang sementara pada siklus II meningkat menjadi 78% termasuk dalam kategori tinggi. Hal ini menunjukkan bahwa gadget dapat digunakan sebagai teknologi dalam pembelajaran melalui pembelajaran interaktif dengan memanfaatkan fitur-fitur gadget seperti video pembelajaran, browser, kolase digital dan aplikasi kuis. Kata Kunci : Gadget, Keaktifan Siswa, PAK Abstract This research is motivated by the understanding of how gadget utilization in learning can enhance student activity. The study aims to analyze the use of gadgets in Christian Religious Education (CRE) to improve student activity at SMKN 1 Tana Toraja. This research employs a Classroom Action Research (CAR) method with two cycles that involve planning, implementation, observation, and reflection stages. The results indicate an increase in student activity from cycle I to cycle II. In cycle I, student activity reached an average of 62%, categorized as moderate, while in cycle II, it increased to 78%, categorized as high. This shows that gadgets can be used as a technology in learning through interactive learning by utilizing gadget features such as learning videos, browsers, digital collages, and quiz applications. Keywords: Gadgets, Student Activity, Christian Religious Education.
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education |
Depositing User: | am andarias manting |
Date Deposited: | 09 Jan 2025 10:13 |
Last Modified: | 09 Jan 2025 10:13 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/3928 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |