Tempat Roh ketika Manusia Mati: Tafsir Kritik Historis Pengkhotbah 12:7 dan Implikasinya terhadap Konsep To Membali Dewata di Mamasa

Yanti, Yunira (2023) Tempat Roh ketika Manusia Mati: Tafsir Kritik Historis Pengkhotbah 12:7 dan Implikasinya terhadap Konsep To Membali Dewata di Mamasa. Masters thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
yunira_skpp.pdf

Download (88kB)
[img] Text
yunira_hd.pdf

Download (569kB)
[img] Text
yunira_kp.pdf

Download (98kB)
[img] Text
yunira_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (567kB) | Request a copy
[img] Text
yunira_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (564kB) | Request a copy
[img] Text
yunira_bab_5.pdf

Download (109kB)
[img] Text
yunira_dp.pdf

Download (86kB)
[img] Text
yunira_cv.pdf

Download (37kB)

Abstract

Pemahaman mengenai roh orang mati menjiwai pelaksanaan ritual kematian dalam setiap aliran kepercayaan bahkan turut mempengaruhi perilaku kehidupan penganutnya. Hal ini juga dijumpai di Mamasa dalam kepercayaan aluk Tomatua yang meyakini bahwa roh manusia tidak mati melainkan menjadi dewa leluhur yang disebut to membali dewata atau menjadi tuhan yang diyakini memberi berkat bagi keluarga yang masih hidup. Keyakinan tersebut mengharuskan keluarga yang masih hidup melakukan pemotongan hewan sebagai sesajian diperuntukkan bagi orang mati. Pemahaman dan praktik hidup yang tersimpul dalam konsep to membali dewata pada kenyataannya masih dijumpai dalam kehidupan warga Gereja Toraja Mamasa hingga kini. Hal ini terjadi karena ungkapan to membali dewata seringkali disejajarkan dengan kesaksian Pengkhotbah 12:7. Karena itu dipandang perlu mengkaji Pengkhotbah 12:7 untuk menangkap makna sesungguhnya tentang roh manusia ketika mati, apakah narasi roh kembali kepada Allah mengandung pemahaman yang sama dengan konsep to membali dewata bahwa roh tidak mati? ABSTRACT Understanding the spirits of the dead animates the implementation of death rituals in every religious sect and even influences the life behavior ofits adherents. This is also found in Mamasa in the Tomatua aluk belief which believes that the hunian spirit does not die but becomes an ancestral god who is called to bali dewata or becomes a god who is believed to give blessings to the surviving family. This belief requires that the surviving family slaughter the animal as an offeringfor the dead. The understanding and life practices that are summarized in the concept of bringing the gods to life are in fact still found in the lives of Toraja Mamasa Church residents to this day. This happens because the expression to redeem the gods is often equated with the testimony of Ecclesiastes 12:7. Therefore, it is deemed necessary to study Ecclesiastes 12:7 to grasp the true meaning ofthe human spirit when it dies. Does the narrative ofthe spirit returning to God contain the same understanding as the concept of returning to the gods that the spirit does not die?

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BS The Bible
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
Depositing User: am andarias manting
Date Deposited: 11 Feb 2025 09:10
Last Modified: 11 Feb 2025 09:10
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/4343

Actions (login required)

View Item View Item