Pendidikan Politik: Studi Analisis Kritis terhadap Pendidikan Berkualitas bagi Pemuda yang Melek Politik

Allolinggi, Valentin (2025) Pendidikan Politik: Studi Analisis Kritis terhadap Pendidikan Berkualitas bagi Pemuda yang Melek Politik. Masters thesis, Institut Agama Kristen Negeri Toraja.

[img] Text
valentin_skpp.pdf

Download (79kB)
[img] Text
valentin_hd.pdf

Download (293kB)
[img] Text
valentin_kp.pdf

Download (442kB)
[img] Text
valentin_bab_1.pdf

Download (533kB)
[img] Text
valentin_bab_2.pdf

Download (686kB)
[img] Text
valentin_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (436kB) | Request a copy
[img] Text
valentin_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (517kB) | Request a copy
[img] Text
valentin_bab_5.pdf

Download (329kB)
[img] Text
valentin_dp.pdf

Download (453kB)
[img] Text
valentin_lp.pdf

Download (392kB)
[img] Text
valentin_cv.pdf

Download (325kB)

Abstract

Valentin Allolinggi: Studi Analisis Kritis Terhadap Pendidikan yang Berkualitas bagi Pemuda yang Melek Politik (Dr. Setrianto Tarrapa dan Dr. Rannu Sanderan) Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis secara kritis bentuk pendidikan yang berkualitas dalam membentuk pemuda yang melek politik, dengan fokus pada konteks lokal masyarakat di Lembang Kayuosing. Pemuda merupakan pilar penting dalam kehidupan berbangsa dan bernegara, namun kenyataannya masih banyak di antara mereka yang kurang memiliki kesadaran politik serta partisipasi aktif dalam proses demokrasi. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif menunjukkan bahwa masih terdapat kesenjangan antara idealitas pendidikan politik dan praktik di lapangan. Kurangnya dialog kritis, rendahnya akses informasi politik, serta minimnya dukungan dari lembaga keagamaan dan pendidikan menjadi hambatan utama.Pendidikan yang berkualitas berperan strategis dalam membangun kesadaran politik yang sehat, kritis, dan partisipatif di kalangan generasi muda.Penelitian ini merekomendasikan perlunya kolaborasi antara gereja, sekolah, masyarakat, dan lembaga pemerintahan dalam menciptakan pendidikan politik yang kontekstual, partisipatif, dan transformatif. Pendidikan agama, khususnya Pendidikan Agama Kristen, juga memiliki peran penting dalam membentuk nilai-nilai tanggung jawab sosial, keadilan, dan kepedulian politik di kalangan pemuda. Dengan demikian, pendidikan politik yang berkualitas menjadi kunci lahirnya generasi muda yang sadar, peduli, dan aktif membangun demokrasi yang sehat. Kata kunci: Pendidikan politik, pemuda, pendidikan berkualitas, kesadaran politik Pendidikan Agama Kristen ABSTRAC Valentin Allolinggi: A Critical Analysis of Quality Education for Politically Literate Youth (Dr. Setrianto Tarrapa and Dr. Rannu Sanderan). This study aims to critically analyze the role of quality education in developing politically literate youth, focusing on the local context of the Lembang Kayuosing community. Youth are an important pillar in national and state life, yet in reality, many of them still lack political awareness and active participation in the democratic process. Using a qualitative approach, it is clear that there is still a gap between the ideals of political education and practice in the field. The lack of critical dialogue, limited access to political information, and minimal support from religious and educational institutions are the main obstacles. Quality education plays a strategic role in building healthy, critical, and participatory political awareness among the younger generation. This study recommends the need for collaboration between churches, schools, communities, and government institutions to create contextual, participatory, and transformative political education. Religious education, particularly Christian Religious Education, also plays a crucial role in fostering values of social responsibility, justice, and political awareness among youth. Thus, quality political education is key to producing a young generation that is aware, concerned, and active in building a healthy democracy. Keywords: Political education, youth, quality education, political awareness, Christian Religious Education

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
Depositing User: Andarias Manting
Date Deposited: 19 Aug 2025 14:18
Last Modified: 19 Aug 2025 14:18
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/5006

Actions (login required)

View Item View Item