Penggunaan Video Animasi Berbasis Canva untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pendidikan Agama Kristen Kelas V UPT SDN 07 Makale

Gallungan, Anggita Yulia (2025) Penggunaan Video Animasi Berbasis Canva untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pendidikan Agama Kristen Kelas V UPT SDN 07 Makale. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri Toraja.

[img] Text
anggita_skpp.pdf

Download (58kB)
[img] Text
anggita_hd.pdf

Download (263kB)
[img] Text
anggita_bab_1.pdf

Download (326kB)
[img] Text
anggita_bab_2.pdf

Download (419kB)
[img] Text
anggita_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (471kB) | Request a copy
[img] Text
anggita_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (721kB) | Request a copy
[img] Text
anggita_bab_5.pdf

Download (194kB)
[img] Text
anggita_dp.pdf

Download (277kB)
[img] Text
anggita_lp.pdf

Download (330kB)
[img] Text
anggita_lp2.pdf

Download (843kB)
[img] Text
anggita_cv.pdf

Download (166kB)

Abstract

Penelitian ini di latar belakangi oleh kurangnya minat belajar siswa kelas V guru kurang variasi dalam menggunakan metode atau media dengan demikian. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan minat belajar siswa dengan menggunakan video animasi. Metode penelitian ini yang digunakan dalam penelitian ini yaitu Penelitian Tindakan Kelas atau PTK , Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V UPT SDN 07 Makale. Penelitian dikatakan berhasil jika dari 11 siswa jumlah keseluruhan siswa memiliki minat belajar yaitu minimal 75%. Berdasarkan penelitian lapangan, penulis menemukan bahwa terjadi peningkatan minat belajar siswa dengan penggunaan video animasi dengan cara menampilkan video animasi pembelajaran pada LCD sekaitan dengan materi yang akan di pelajari. Dari penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus, pada siklus pertama minat belajar siswa yaitu 27,27%% lalu meningkat pada siklus kedua yaitu 81,81%. Maka dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa dengan penggunaan media video animasi dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Kristen dapat meningkatkan minat belajar siswa. Kata Kunci: Media Pembelajaran, Minat Belajar, video animasi ABSTRACT This research is motivated by the lack of interest in learning in class V students, teachers lack variation in using methods or media, thus. This study aims to increase students' interest in learning by using animated videos. The research method used in this study is classroom action research or PTK, the subjects of this study were class V students of UPT SDN 07 Makale. The study is said to be successful if out of 11 students, the total number of students has an interest in learning, which is at least 75%. Based on field research, the author found that there was an increase in students' interest in learning with the use of animated videos by displaying animated learning videos on the LCD related to the material to be studied. From this study carried out in 2 cycles, in the first cycle, students' interest in learning was 27.27%% then increased in the second cycle, which was 81.81%. Thus, it can be concluded that the use of animated video media in the learning process of Christian Religious Education can increase students' interest in learning. Keywords: Learning Media, Learning Interest, animated videos. Keywords: Learning Media, Learning Interest, animated videos.

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
Depositing User: am andarias m.
Date Deposited: 28 Jul 2025 13:54
Last Modified: 28 Jul 2025 13:54
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/4744

Actions (login required)

View Item View Item