Leppan, Vefriani Datu (2025) Penguatan Keluarga sebagai Pendidik Primer Pendidikan Kristen untuk Mengaktifkan Pemuda dalam Persekutuan Gereja Toraja Mamasa Jemaat Lumika’. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri Toraja.
![]() |
Text
vefriani_skpp.pdf Download (82kB) |
![]() |
Text
vefriani_hd.pdf Download (296kB) |
![]() |
Text
vefriani_kp.pdf Download (267kB) |
![]() |
Text
vefriani_bab_1.pdf Download (278kB) |
![]() |
Text
vefriani_bab_2.pdf Download (418kB) |
![]() |
Text
vefriani_bab_3.pdf Restricted to Repository staff only Download (266kB) | Request a copy |
![]() |
Text
vefriani_bab_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (251kB) | Request a copy |
![]() |
Text
vefriani_bab_5.pdf Download (139kB) |
![]() |
Text
Vefriani_dp.pdf Download (292kB) |
![]() |
Text
vefriani_lp2.pdf Download (647kB) |
![]() |
Text
vefriani_cv.pdf Download (81kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penguatan keluarga sebagai basis primer pendidikan kristen untuk mengaktifkan pemuda dalam persekutuan gereja toraja mamasa jemaat lumika. Dikaji menggunakan teori Ii Variah Indahyani dengan didukung oleh ayat Alkitab terkait dengan pendidikan dalam keluarga. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif, dengan teknik wawancara dan observasi kepada informan yaitu orang tua dan anggota keluarga sebanyak delapan keluarga. Dari hasil penelitian, penulis menemukan bahwa orang tua memberi penguatan dalam bentuk arahan, bimbingan dan dorongan kepada anak untuk terlibat dalam persekutuan, namun adapun kendala yang menjadi penghambat anggota pemuda terlibat dalam persekutuan yaitu pengaruh sosial, kendala cuaca, kondisi emosional hingga manajemen waktu. Kata kunci: Penguatan Keluarga, Pendidik Primer, Keaktifan Pemuda. ABSTRACT This study aims to determine the strengthening of the family as the primary basis of Christian education to activate youth in the fellowship of the Toraja Mamasa Church, Lumika Congregation. It was studied using Ii Variah Indahyani's theory supported by Bible verses related to education in the family. This study used qualitative research methods, with interview and observation techniques to informants, namely parents and family members of eight families. From the results of the study, the author found that parents provide reinforcement in the form of direction, guidance and encouragement to children to be involved in fellowship, but there are obstacles that hinder youth members from being involved in fellowship, namely social influences, weather constraints, emotional conditions and time management. Keywords: Family Strengthening, Primary Educators, Youth Activeness.
Item Type: | Thesis (Scholar) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education |
Depositing User: | am andarias m. |
Date Deposited: | 30 Jul 2025 10:29 |
Last Modified: | 30 Jul 2025 10:29 |
URI: | http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/4682 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |