Penerapan Diakonia Transformatif bagi Remaja yang Putus Sekolah di Gereja Toraja Jemaat So'so' Klasis Rano

Ka'bu', Laurenz Gabriella (2024) Penerapan Diakonia Transformatif bagi Remaja yang Putus Sekolah di Gereja Toraja Jemaat So'so' Klasis Rano. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
laurenz_skpp.pdf

Download (66kB)
[img] Text
laurenz_hd.pdf

Download (309kB)
[img] Text
laurenz_skpp.pdf

Download (66kB)
[img] Text
laurenz_hd.pdf

Download (309kB)
[img] Text
laurenz_kp.pdf

Download (246kB)
[img] Text
laurenz_bab_1.pdf

Download (585kB)
[img] Text
laurenz_bab_2.pdf

Download (492kB)
[img] Text
laurenz_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (412kB) | Request a copy
[img] Text
laurenz_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (532kB) | Request a copy
[img] Text
laurenz_bab_5.pdf

Download (277kB)
[img] Text
laurenz_dp.pdf

Download (303kB)
[img] Text
laurenz_lp.pdf

Download (249kB)
[img] Text
laurenz_lp2.pdf

Download (112kB)
[img] Text
laurenz_cv.pdf

Download (131kB)

Abstract

Laurenz Gabriella Ka'bu' (2020207434), penerapan diakonia transformatif bagi remaja yang putus sekolah di Gereja Toraja Jemaat So'so', dibawah bimbingan Semuel Tokam, M.Th sebagai dosen pembimbing I dan Yelinda Sri Silvia, M.Th sebagai pembimbing U. Tulisan ini mengkaji tentang pelaksanaan diakonia transformatif di Jemaat So'so7 yang belum menyentuh remaja putus sekolah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi lapangan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan konsep penerapan diakonia transformatif bagi remaja yang putus sekolah. Hasil penelitian di lapangan menunjukkan bahwa tidak ada pelayanan diakonia transformatif bagi remaja yang putus sekolah, dengan demikian perlu melaksanakan konsep diakonia transformatif sebagai berikut: Pertama, mentransformasi pada aspek pendidikan, dengan memberikan alternatif akses pendidikan melalui pelatihan keterampilan. Kedua, memberikan motivasi dan menyediakan layanan pendampingan untuk membangun motivasi remaja memahami jati diri mereka dan potensi yang mereka miliki. Ketiga, memberdayakan dengan memberikan kesempatan untuk lebih banyak berpartisipasi dalam pelayanan gereja. Keempat, membangun kerja sama dengan pemerintah atau pihak lain untuk menciptakan program-program beasiswa berkelanjutan, serta mengumpulkan sumberdaya seperti dana atau fasilitas untuk mendukung pelaksanaan program. Laurenz Gabriella Ka'bu' (2020207434), the application of transformative diakonia for teenagers who drop out of school in the So'so' Church of Toraja, under the guidance of Semuel Tokam, M.Th as the first supervisor and Yelinda Sri Silvia, M.Th as the second supervisor. This paper examines the implementation of transformative diakonia in the So'so' congregation, which has notyet touched adolescents who have dropped out of school. This research uses a qualitative method with a field study approach. This study aims to describe the concept of implementing transformative diakonia for teenagers who drop out of school. The results of research in the field show that there is no transformative diaconal Servicefor teenagers who have dropped out of school, thus it is necessary to implement the concept of transformative diaconia asfollows: First, transfbrming the education aspect by providing alternative access to education through skills training. Second, providing motivation and mentoring Services to motivate adolescents to understand who they are and ministry. Fourth, build partnerships with the government or other parties to create sustainable scholarship programs, and gather resources such as funds or facilities to support program implementation.

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
Depositing User: ap sarmita sumule
Date Deposited: 03 Sep 2024 17:18
Last Modified: 03 Sep 2024 17:18
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/2287

Actions (login required)

View Item View Item