Kajian Teologis Praktis Mengenai Inisiasi bagi Anak Sekolah Minggu di Jemaat Pongrea’ Klasis Bittuang Se’seng

Lisna, Risna (2024) Kajian Teologis Praktis Mengenai Inisiasi bagi Anak Sekolah Minggu di Jemaat Pongrea’ Klasis Bittuang Se’seng. Scholar thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja.

[img] Text
risna_skpp.pdf

Download (93kB)
[img] Text
risna_hd.pdf

Download (320kB)
[img] Text
risna_kp.pdf

Download (462kB)
[img] Text
risna_bab_1.pdf

Download (521kB)
[img] Text
risna_bab_2.pdf

Download (631kB)
[img] Text
risna_bab_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (579kB) | Request a copy
[img] Text
risna_bab_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (521kB) | Request a copy
[img] Text
risna_bab_5.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (402kB) | Request a copy
[img] Text
risna_dp.pdf

Download (393kB)
[img] Text
risna_lp.pdf

Download (356kB)
[img] Text
risna_lp2.pdf

Download (265kB)
[img] Text
risna_cv.pdf

Download (281kB)

Abstract

ABSTRAK Risna Lisna, Jurusan Teologi Kristen, menyusun skripsi ini dengan judul “Kajian Teologis Praktis Mengenai Inisiasi Bagi Anak Sekolah Minggu di Jemaat Pongrea’ Klasis Bittuang Se’seng”. Di bawah bimbingan Samuel Tokam M.Th. dan Ferdi Sapan Alextian, M.Psi. Inisiasi pada dasarnya merupakan pertunjukan ritual atau perayaan yang bersifat budaya dan agama di mana para pesertanya (mereka yang telah diinisiasi) meninggalkan statusnya saat ini dan memasuki status baru yang berbeda dari status sebelumnya. Melalui hal tersebut maka yang menjadi rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana inisiasi dilakukan di Jemaat Pongrea’ Klasis Bittuang Se’seng. Kemudian tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mengetahui inisiasi yang dilakukan di Jemaat Pongrea' Klasis Bittuang Se’seng. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan jenis pendekatan study pustaka, wawancara, dan observasi. Berdasarkan hasil penelitian Jemaat Pongrea’ Klasis Bittuang Se’seng, telah melaksanakan inisiasi secara sederhana dan yang menjadi peserta dan pelaksana dalam pelaksanaannya yaitu pengurus dan guru sekolah minggu dan anak yang diinisiasi. Berharap kedepannya majelis gereja sebagai penanggungjawab dan orang tua juga dilibatkan agar apa yang diharapkan dari inisiasi ini semakin menjadi kenyataan sampai kepada tujuannya. Kata Kunci: Inisiasi, Sekolah Minggu. ABSTRACT Risna Lisna, Department of Christian Theology, wrote this thesis with the title "Practical Theological Study Regarding Initiation for Sunday School Children in the Pongrea Congregation' Klasis Bittuang Se'seng". Under the guidance of Samuel Tokam M.Th. and Ferdi Sapan Alextian, M.Psi. Initiation is basically a ritual performance or celebration of a cultural and religious nature in which the participants (those who have been initiated) leave their current status and enter a new status that is different from their previous status. Through this, the problem formulation in this research is how initiation is carried out in the Pongrea' Klasis Bittuang Se'seng Congregation. Then the aim of this research is to find out the initiations carried out at the Pongrea Klasis Bittuang Se'seng Congregation. The research method used is a qualitative method with a library study, interview and observation approach. Based on the research results of the Pongrea' Klasis Bittuang Se'seng Congregation, it has carried out a simple initiation and the participants and executors in the implementation are the Sunday school administrators and teachers and the children who are initiated. We hope that in the future the church council will be the person responsible and parents will also be involved so that what is hoped for from this initiation will increasingly become a reality and achieve its goals. Keywords: Initiation, Sunday School.

Item Type: Thesis (Scholar)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology
Depositing User: am andarias manting
Date Deposited: 06 Sep 2024 19:49
Last Modified: 06 Sep 2024 19:49
URI: http://digilib-iakntoraja.ac.id/id/eprint/2374

Actions (login required)

View Item View Item